Bon dia a tots!
Ja que totes les setmanes anteriors hem parlat
del programari relacionat amb la docència, aquesta setmana hem treballat i
reflexionat sobre el maquinari TIC. He aprés que hi ha un món increïble de
maquinari però també he aprés que l’eficàcia del seu ús no depèn de ell mateix
sinó de la metodologia de la qual forma part. El visionat del vídeo penjat pels
professors (està en portuguès però s’entén perfectament), m’ha obert els ulls
al respecte.
Fa uns anys la Generalitat va fer una campanya
propagandística que ha caigut a terra amb el temps: va prometre que ompliria
les aules de les escoles valencianes d’ordinadors perquè els xiquets estigueren
més en contacte amb les noves tecnologies. En aquells anys el President feia
referència a ordinadors però és clar que si traslladem aquesta proposta a l’actualitat,
hauríem de parlar de també de tauletes tàctils. Va resultar que el seu (fals) intent
per aconseguir que cada xiquet tinguera un ordinador a classe es va quedar en
no res.
La pregunta que els mestres ens hem de fer es
la mateixa que planteja el vídeo portuguès: en quina mesura necessitem la
tecnologia? Si la utilitzem, cóm hem de fer-ho? Hem de canviar la nostra
metodologia? Jo crec que la resposta es senzilla: si no utilitzem la mateixa
metodologia per ensenyar matemàtiques o llengua, per què continuem fent les
classe igual amb una pissarra digital que amb una pissarra tradicional? Crec,
sincerament, que qualsevol canvi a l’ensenyament ha de comportar un canvi a la
forma de l’ensenyament. Aleshores, si el canvi es la introducció de les noves
tecnologies, hem d’adaptar el nostre mètode per aprofitar-nos d’elles i fer-les
servir amb l’objectiu de millorar el aprenentatge. Tot aquell professor o
mestre qui conega les TICs ha d’assolir-les
i adaptar la seua metodologia d’ensenyament per tal de inserir-les adequadament
en l’acció de fer classe. El problema, potser, és que no tots els mestres estan
disposats a assolir-les perquè les consideren més un obstacle que un advantatge.
Què hi penseu vosaltres?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada